Zowel huurder als verhuurder hebben plichten ten aanzien van het gehuurde. Wat staat u als huurder te doen? De bepalingen staan opgenomen in het Besluit Kleine Voorzieningen, behorende bij artikel 240 van Boek 7 van het Burgerlijke Wetboek. U kunt deze bepalingen nalezen op http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01#BIJL717301. Om u te helpen, hebben wij alvast een aantal nuttige tips voor u verzameld.
Als huurder moet u ervoor zorgen dat alle waterleidingen in en buitenshuis en leidingen van centrale verwarming niet bevriezen. Dit kunt u voorkomen door de volgende maatregelen te nemen:
In kraanwater zit van nature kalk. Kranen die u weinig gebruikt, kunnen gaan vastzitten door de kalk in het water. U kunt dit voorkomen door de kranen enkele keren per jaar open en dicht te draaien. Indien de zgn. straalbreker aan het uiteinde van een kraan of een douchekop is dichtgeslibd is de oplossing ontkalken. De douchekop of straalonderbreker legt u eenvoudigweg enige tijd in azijn of een ontkalkingsmiddel.
Indien u een individuele CV-installatie van de Huizenmij heeft, wordt uw CV-ketel één keer per jaar gecontroleerd en schoongemaakt. Het is uw taak de CV-installatie met water bij te vullen en de radiatoren te ontluchten. Als uw woning is aangesloten op een collectieve verwarmingsinstallatie, hoeft u alleen af en toe de radiatoren te ontluchten.
Wat te doen bij een CV-storing:
De kachel en geiser functioneren het best als u goed ventileert. Een goede ventilatie is sowieso belangrijk om uw huis droog te houden; het verwarmen van een vochtig huis kost meer energie en in een vochtig huis komen eerder schimmels voor. Zet dagelijks gedurende tenminste een half uur een raam of een buitendeur open. Veel woningen hebben ventilatie roosters. Zorg dat deze permanent openstaan en maak ze regelmatig schoon. Bij woningen met een mechanische ventilatie dienen de ventielen en roosters open te staan. Regelmatig dient u deze laatste ook schoon te maken.
Voorkom verstopping door een zeefje in de keukengootsteen te plaatsen. Spoel alleen vloeibare dingen door de gootsteen, het toilet of andere afvoeren.
In de afvoerputjes van de douche, gootsteen en wastafel staat voortdurend water. Dat water fungeert als een natuurlijke stankafsluiter. Als u langere tijd (enkele weken) afwezig bent, dan verdampt dit water en kan er dus stank ontstaan. Dit laatste geldt ook voor de afvoer van uw wasmachine. Om de stank te voorkomen kunt u de afvoer(putjes) bijvullen met water en een paar druppels (sla)olie. Hierdoor verdamp het water veel langzamer en heeft u geen last van stank meer.
Het schoonmaken van dakgoten van eengezinswoningen is een taak van de huurder.
De bewoners van een portiek zijn samen verantwoordelijk voor het schoonmaken van het portiek, het trappenhuis en de boxgang. Indien u via de servicekosten betaalt voor het schoonmaken, dan huurt de Huizenmij een schoonmaakbedrijf in.
Een tuin vraagt om onderhoud. Als u niet van tuinieren houdt, is het verstandig om te kiezen voor beplanting waar u weinig omkijken naar hebt. U kunt het onderhoud aan uw tuin ook beperken door het aanleggen van een groter terras. Zorgt u in ieder geval dat de gevel, de kozijnen en het dak goed bereikbaar blijven voor eventueel onderhoud. Laat geen klimplanten tegen de gevel groeien; die tasten het metselwerk aan.
Overleg met uw buren voordat u een erfscheiding plaatst. Om kosten te besparen kunt u wellicht afspreken om de schutting, haag etc. samen te plaatsen.
U dient wel rekening te houden met het volgende:
Als u in uw tuin een schuur wilt bouwen, dan heeft u daarvoor onze schriftelijke toestemming nodig. U moet ook een bouwvergunning van uw stadsdeel of gemeente hebben.
Wilt u in uw tuin een boom planten? Ga dan altijd na hoe hoog groot de boom wordt, hoe snel de boom groeit en hoe breed de boom wordt. Overleg ook met uw buren. Een boom kan namelijk veel licht wegnemen. U dient in ieder geval de boom op minstens twee meter van de erfgrens te planten. Voor struiken houden wij een halve meter aan. Als u een boom wilt weghalen en de stam heeft een doorsnee van meer dan tien centimeter, heeft u een kapvergunning nodig. Die vergunning dient u bij uw stadsdeel of gemeente aan te vragen.
Uw woning is door de Huizenmij verzekerd tegen schade door storm en brand. Meldt u eventuele schade zo snel mogelijk bij ons. U moet uiteraard zelf de kans op schade wel zo veel mogelijk beperken. Sluit bijvoorbeeld bij harde wind zo snel mogelijk de ramen en deuren. Schade aan de inboedel, bijvoorbeeld veroorzaakt door brand, storm of lekkage, valt niet onder de verzekering van de Huizenmij. Wij raden u aan hiervoor een aparte inboedelverzekering af te sluiten.
Uw woning is door de Huizenmij ook verzekerd tegen (poging tot) inbraak. Wij adviseren u in een dergelijk vervelend geval altijd direct contact met de politie op te nemen. Ten behoeve van onze verzekering ontvangen wij wel graag een kopie van uw aangifte bij de politie, het zgn. proces-verbaal. Ook hier geldt dat schade aan uw inboedel door inbraak of ontvreemding niet onder de verzekering van de Huizenmij valt.
Voor ruitbreuk bent u zelf verantwoordelijk. Wij raden u aan een glasverzekering af te sluiten
Veranderingen in of aan de woning, door u zelf aangebracht, worden niet door de Huizenmij onderhouden. Hiervoor bent u zelf verantwoordelijk. Vanzelfsprekend dient u e.e.a. altijd eerst aan onze afdeling Technisch Beheer voor te leggen. Reparaties, vervanging en dergelijke komen voor uw rekening.
Zijn er specifieke afspraken met de huurder gemaakt over het onderhoud en vervanging van door de vorige huurder aangebrachte voorzieningen? Dan gelden deze schriftelijke afspraken. Deze kunt u overigens altijd terugvinden bij uw huurovereenkomst.
Alle reparaties die nodig zijn door nalatigheid, onvoorzichtigheid, slordigheid of onjuist gebruik door de huurder, zijn altijd voor rekening van de huurder. Dat geldt voor alle onderdelen, ook zoals opgenomen in het Besluit Kleine Voorzieningen.